Houdingsprobleem
Houding in stand en in zit worden geïnventariseerd, evenals de bewegings(on)mogelijkheden die er zijn en de spierkracht.
De behandeling wordt gebaseerd op dat wat daaruit naar voren komt.
Ik kijk naar de gewoontes die uw kind heeft, en in hoeverre die de houdingsproblemen verergeren. Daar worden de adviezen dan op aangepast.
Ook de relatie met school, werk of sport wordt meegenomen.
Bij pijnklachten
Bij pijnklachten volgt er een algemeen motorisch onderzoek waarbij ik kijk naar waar de pijn zit, wanneer die optreedt of verergert, en start ik mijn zoektocht naar de verklaring van de pijn.
Pijn kan voortkomen uit de spieren, gewrichten, bindweefsel en natuurlijk is er altijd de invloed van spanning op hoe een mens zicht voelt.
Tijdens het onderzoek kijk ik of elk van die onderdelen zich gedraagt zoals het zou moeten. Naast algemene fysiotherapie en taping kunnen ook aspecten uit de viscerale therapie of NSM worden meegenomen.
Motorisch onderzoek
Als het een motorisch probleem betreft, zoals vaak vallen of problemen met schrijven, dan volgt een motorisch onderzoek.
Dat onderzoek begint met kijken naar hoe uw kind in het vrij spel beweegt, de materialen die in de praktijk klaar liggen nodigen hem of haar daartoe vanzelf uit. Het geeft veel informatie of en hoe uw kind dan beweegt en hoe hij of zij omgaat met de prikkels.
Daarnaast maak ik gebruik van een aantal gestandaardiseerde testen:
Bij kindjes met een afgeplat hoofdje kan een PCM-meting gedaan worden om te zien hoe scheef het hoofdje is, en hoe het herstelt in de loop van de behandelperiode.
Voor kinderen tot anderhalf jaar is er de AIMS, een motorische observatie, waarin alleen de grove motoriek gescoord wordt. Zo nodig vindt onderzoek van de basisspierspanning, houdingsreacties en beweeglijkheid zoals met Amiel Tison, Vojta, General Movements plaats.
Voor kindjes met een wat meer vertraagde motorische ontwikkeling in de leeftijd tot 36 maanden gebruik ik de motorische BSID-II, een uitgebreider test waarin de grove en fijne motoriek (gemengd) beoordeeld worden Deze is oorspronkelijk ontwikkeld door psychologen en sluit aan bij hun cognitieve test
Voor kinderen van de basisschool bestaat dat uit de MABC-II-NL, een test die meet hoe uw kind presteert ten opzichte van leeftijdsgenoten met als categorieën de fijne motoriek, balvaardigheid en evenwicht. Bij het afnemen van de test kan uw kind het beste sportschoenen dragen. Naast de kwantiteit van de score kijk ik naar de kwaliteit van bewegen. Vervolgens komt er een conclusie en aan de hand daarvan wordt er in overleg met u een behandelplan afgesproken. Daar kan thuis oefenen een belangrijk deel van uit maken.
En voor alle kinderen is er de Sensory Profile vragenlijst voor sensomotorische integratie.
Bij voorkeurshouding of huilbaby
- Als ik bij u kom omdat uw kindje een voorkeurshouding heeft en zijn of haar hoofdje afplat, maar ook bij drinkproblemen en onrust kijk ik eerst wat de houding van de baby is en in hoeverre hij spontaan beweegt.
- Ik kijk hoe soepel het nekje is en of sleutelbeen, ribbetjes en het bekken vrij kunnen bewegen.
- Ook voel ik of de botjes van het hoofdje mooi op hun plaats zijn terug gegleden na het geboorteproces.
- En of er verdere spanningen in / bij het kindje zijn.
- De rust of onrust van de omgeving wordt meegenomen in de observatie. Evenals de positie die het kindje in huis heeft, inclusief box en bedje